Вивчення іноземних мов надзвичайно актуальне в наш час. Сьогодні вже не достатньо володіти однією мовою, адже що більше мов людина знає, то більше можливостей вона має. Кажуть, найкраще вивчати мову у відповідному мовному середовищі, проникаючи у спосіб мислення народу, що говорить нею. Надзвичайно важливим аспектом є підготовка іноземних студентів до адаптації в нашому суспільстві.
12–13 травня в Тернопільському національному економічному університеті відбулася Всеукраїнська олімпіада з української мови серед слухачів підготовчих відділень для іноземних громадян. В олімпіаді взяли участь іноземні громадяни – слухачі підготовчих відділень 10 університетів та коледжів з 5 міст України – Львова, Тернополя, Івано-Франківська, Кривого Рогу та Києва. Слухачі підготовчого відділення для іноземних громадян факультету доуніверситетської підготовки нашого Університету Едуардо Баптиста Леал Нуньєс (Бразилія) та Чжан Лун (КНР) продемонстрували добре володіння українською мовою і посіли перше та третє місця відповідно.
За словами завідувача підготовчого відділення ЛНУ ім. Івана Франка Віктора Кревса, сам факт організації такої олімпіади є надзвичайно важливою подією. Для нашого Університету взяти участь в олімпіаді було і почесно, і приємно з декількох причин. “Першими навчати іноземних громадян української мови почали ми; перший підручник з української мови для іноземних громадян уклали викладачі нашого факультету; першу програму з української мови як іноземної для підготовчих факультетів розробили в нас”, – зазначив Віктор Євгенович.
Завдання олімпіади складалося з двох частин: тесту на перевірку володіння українською мовою та представлення своєї країни. Дуже оригінальною була презентація батьківщини Чжан Луна, який розповів, як у китайській мові творять ієрогліфи, як із ієрогліфів складають цілі поняття, образи. Студент зізнався, що розмовляти українською мовою було важко, але результат йому сподобався. Своїми враженнями від участі в олімпіаді поділився Едуардо: “Було цікаво. Щоб було дуже важко, сказати не можу, бо вивчаємо мову щодня і в Університеті, і поза його межами”. За гарне оволодіння українською мовою за такий короткий термін Едуардо отримав грамоту I ступеня і великий ілюстрований альбом про Україну.
Цікаво, що хлопці приїхали в Україну вперше і за кілька місяців вивчення української мови уже зуміли досягти високих результатів. Проаналізувати ситуацію ми попросили доцента Дануту Мазурик, у групі якої навчаються переможці.
– Яка, на Вашу думку, основна мета проведення такої олімпіади?
– Це перша в Україні олімпіада для студентів-іноземців, які лише почали вивчати українську мову. Приємно, що перший приклад виявився таким успішним. Мета заходу – зв’язки, контакти і формування зацікавленості у студентів. Дуже важливою є нагода, коли студенти з різних країн, різних навчальних закладів України зустрічаються і спілкуються. Тому в олімпіаді такого рівня важлива не перемога, а участь. Мотивацію студентів, які прагнуть вивчити українську мову, треба постійно підтримувати. Олімпіада – дуже добрий засіб для цього.
– Чому саме українську мову ви вирішили вивчати? – запитали ми в переможців.
Едуардо: Для мене вивчення української мови має смак дитинства. Коли відпочивав із дідусем і бабцею, вони спілкувалися українською мовою. Мені це подобалося. Це відчуття залишилося ще з дитинства…
Чжан: Мені це дуже цікаво. Китайська і українська мови дуже різні. Раніше вивчав японську, корейську, англійську, російську мови. Щодо української, то в неї дуже цікава граматика.
Роман Крохмальний, декан факультету доуніверситетської підготовки:
– Специфіка підготовчого відділення для іноземних громадян у тому, що людина, вперше приїхавши в Україну, стикається з багатьма етнокультурними і лінгвістичними ситуаціями, з якими сама не може дати раду. У цьому аспекті нашим обов’язком є не просто дати знання, щоб студент міг спілкуватися в побуті, а потім у науковому середовищі, а допомогти йому знайти себе в нашому середовищі. Ще одним важливим моментом є те, що викладач підготовчого відділення для іноземних громадян має дати за короткий термін (неповний рік, залежно від тривалості курсу навчання) такий результат, який би не підвів студента. Щоб студент, прийшовши в аудиторію, не відчував мовного бар’єру. Це дуже велика відповідальність. А водночас – велика радість для викладача, коли людина не вміла сказати “Добрий день”, а тепер може висловити свою думку, побажання, прагнення, на рівних слухати і адекватно сприймати лектора. Цей результат і є головною метою підготовчого відділення для іноземних громадян.
Підготувала Юлія Мілянич