Каменяр: Інформаційно-аналітичний часопис Львівського національного університету імені Івана Франка

Мовний простір

12 – 13 травня 2011 року у Львівському національному університеті імені Івана Франка відбулася міжнародна конференція “Теорія і практика викладання української мови як іноземної”. Її організатор та ініціатор – кафедра українського прикладного мовознавства Університету.
До сонячного травневого Львова завітали гості з різних куточків України: Києва, Харкова, Ніжина, Чернівців, Кривого Рогу, Запоріжжя, Полтави, Одеси, а також з-за кордону: з Франції, Польщі, Угорщини, Канади, Австралії. На заході також були присутні студенти Познанського університету імені Адама Міцкевича, які приїхали до Львова із двотижневим візитом, щоб зануритися в українське мовне середовище, та студенти Люблінського університету імені Марії Кюрі-Склодовської, які навчаються на філологічному факультеті впродовж семестру за угодою між університетами.
Відкриваючи конференцію, проректор з науково-педагогічної роботи Марія Зубрицька привітала учасників наукового-методичного форуму і закцентувала увагу на важливості проведення таких заходів, попри не зовсім сприятливі умови сьогодення для розвитку української мови.
Заступник декана філологічного факультету доцент Ігор Гунчик ознайомив присутніх з історією проведення конференцій у нашому Університеті на тему викладання української мови як іноземної, наголосивши, що вперше такий захід провели 2005 року (сьогоднішня зустріч науковців – уже шоста). Професор Ірина Кочан окреслила основні етапи історії викладання української мови як іноземної, становлення методики як наукової і навчальної дисципліни. Директор Міжнародного інституту освіти, культури та зв’язків із діаспорою Ірина Ключковська прочитала доповідь “Українська мова у світі в контексті сучасних реалій”, у якій розповіла про здобутки й проблеми викладання української мови за кордоном.
Гостя з Угорщини – доктор філософії у філологічних науках Єлизавета Барань – ознайомила з підготовкою студентів-україністів у Ніредьгазькій вищій школі, зробила екскурс в історію створення кафедри, охарактеризувала її сучасний стан і перспективи розвитку.
Координатор Міжнародної літньої школи “Українська мова і країнознавство” Леся Антонів презентувала роботу колективу викладачів Університету з іноземцями, особливості навчання, відпочинку гостей з-за кордону на Львівщині. Доц. Данута Мазурик розповіла про іспит з української мови як іноземної в контексті співпраці освітніх закладів України та Канади.
Після пленарного засідання працювали секції “Організація та методичне забезпечення процесу навчання української мови як іноземної”, “Методика викладання фонетики, лексики та граматики української мови як іноземної”, “Українська мова як іноземна в аспекті навчання видів мовленнєвої діяльності”, “Інтерактивні методи та новітні технології у викладанні української мови в іншомовній аудиторії”.
Учасники конференції поділилися досвідом роботи щодо викладання української мови за кордоном. Ірина Огієнко зробила доповідь про україністику в Софійському університеті, Наталя Шевченко – про викладання української мови у французьких вищих навчальних закладах, Світлана Мельник – про становлення і розвиток українських освітніх програм в Альберті, що стало своєрідним продовженням доповіді Ірини Ключковської.
Зінаїда Бакум із Кривого Рогу звернула увагу на формування фонетико-орфоепічної компетентності студентів у процесі вивчення української мови як іноземної, Олег Качала (Львів) наголосив на типових фонетичних помилках іспаномовних студентів під час вивчення української мови, Зоряна Мацюк (Львів) зосередила увагу присутніх на методичному осмисленні граматичного матеріалу української мови як іноземної, Оксана Туркевич (Львів) зупинилася на необхідності унормувати терміни методики викладання української мови як іноземної, Галина Біловус (Львів) поділилася досвідом використання фразеологічних інтертекстем на заняттях з іноземцями. Ніна Станкевич (Львів) запропонувала створити навчальну текстотеку з української мови як іноземної, Анжела Буднік (Одеса) рекомендувала застосовувати лінгвокраїнознавчий аспект у сприйнятті студентів-іноземців українського художнього твору. Про вивчення українського фольклору зі студентами-іноземцями вела мову Ірина М’ягкота (Львів). Олеся Палінська (Львів) говорила про корекцію помилок студентів у курсі української мови як іноземної. Про систему роботи з розвитку мовлення в старших класах угорськомовних шкіл Закарпаття поділилася досвідом Катерина Маргітич (Берегово).
Окрему увагу надали вивченню культури – Галина Чуба (Краків, Польща) та мовленнєвому етикету – Інна Стрілець, Мелані Фоік (Чернівці).
Про новітні методики навчання іноземних студентів говорили Тамара Кудіна (Київ), Світлана Дерба (Київ), Олена Білик та Олена Сухорукова (Харків), Ігор Довгий (Львів), Леся Антонів (Львів). Як продовження цієї цікавої теми учасники конференції відвідали Французький альянс, де директор мовних курсів Наталія Джуман-Миколаєвич провела майстер-клас із використання інтерактивної дошки.
“Висловлюю думку своїх колег, що конференція відбулася на досить високому рівні. Вона озброїла учасників новими ідеями, скоординувала творчі пошуки, перезнайомила, згуртувала і здружила всіх лінгводидактів. Це вже шоста конференція. І щороку вона дедалі краща, бо має гарні відгуки в Україні й тому привертає щоразу більше уваги і науковців, і методистів. Недаремно кафедрі українського прикладного мовознавства запропонували стати провідною в цьому напрямі науково-методичної діяльності…”, – сказала про науковий форум професор Надія Бабич (Чернівці).
Культурна програма завершилася в Національному українському драматичному театрі імені Марії Заньковецької переглядом вистави “Небилиці про Івана”.

Володимир Мельник,
студент 1 курсу факультету журналістики

Категорія: №6, червень 2011 р.