Академічна культура нації не може увесь час розвиватися в герметичних умовах, позаяк рано чи пізно внутрішні можливості поступово виснажуються, вичерпуються, а отже, починається стагнація і занепад. Тому для нового витка еволюції наукових, освітніх ідей та їх практичної реалізації постає потреба в пошуку додаткових інформаційних джерел, ознайомленні із ідеями, традиціями та напрацюваннями сусідніх і більш віддалених народів. Українська науково-освітня система в контексті новітніх віянь і пошуків та за умов уніфікації європейських академічних традицій на засадах Болонської конвенції, створення єдиного освітнього простору потребує суттєвого реформування численних аспектів і форм діяльності. Для популяризації й реалізації на практиці ідей Болонської конвенції відбуваються взаємні гостьові поїздки представників європейських країн з метою обміну досвідом і випрацювання спільної стратегії реалізації основних положень Болонського процесу.
У рамках програми “Університети – чинник консолідації громадянського суспільства в сусідній Україні; Словаччина – посередник на шляху України до нового європейського університетського освітнього простору 2010 – 2012 рр.” делегація нашого Університету упродовж 10 – 15 квітня 2011 року перебувала в кількох університетах та освітніх центрах Словаччини (Братислава, Свети Юр, Нітра). До речі, саме через такі обмінні поїздки реалізують принцип Болонської конвенції щодо розширення мобільності студентів, викладацького складу та іншого персоналу для взаємного збагачення досвідом.
Переліт зі Львова до Відня та мандрівка автобусом із Відня до Братислави були навдивовижу нетривалими в часі. Дивувало, наскільки маліє відстань та спресовується час, коли поринаєш у процес пошуку нових знань, здобуття нового досвіду. Представники нашої делегації були вельми зацікавлені в ознайомленні з науково-освітньою системою країни – члена Європейського Союзу – Словаччини.
Першого дня делегація слухала в містечку Свети Юр цикл лекцій у викладі проф. Сюзанни Штефанікової щодо методології підготовки та реалізації наукових, освітніх проектів і програм у Європейському Союзі. Лекторка докладно охарактеризувала стратегію підготовки науково-освітніх проектів, специфіку аналітичного супроводу, як-от: передбачення реальних можливостей і ризиків, етапи реалізації проектів, пошук партнерів та фінансування у спеціальних фондах тощо. Опрацювання таких проектів – дуже важливий аспект діяльності освітніх і наукових установ у європейській та світовій практиці.
Наступного дня делегація відвідала Економічний університет у Братиславі. Представники університету докладно ознайомили гостей із України зі специфікою організації навчального процесу та вимогами наукової діяльності університетських викладачів і працівників, зарепрезентували головні напрями діяльності університету й особливості словацької наукової та освітньої системи загалом. Запам’яталася, зокрема, своєрідна сповідь українця із Закарпаття, якого доля закинула на навчання до Словаччини і якому вдалося органічно реалізовувати себе у викладацькій і науковій праці. Віце-декан Деніса Чідерова прочитала лекції з питань реалізації положень Болонського процесу на практиці, а також про перспективи розвитку університетської автономії.
13 квітня делегація завітала на юридичний факультет Університету Коменіус у Братиславі, де мала цікавий діалог із деканом та заступниками декана факультету, а також прослухала лекцію з проблематики Болонської конвенції, етапів поступової трансформації вищої освіти та розширення автономії університетів у Словаччині. Згодом мали візит до представництва Європейської комісії в Братиславі, де Луція Бізонова прочитала лекцію, у якій докладно проаналізувала етапи входження Словаччини до ЄС.
Наступного дня, 14 квітня, львівська делегація відбула у подорож до доволі-таки віддаленого від Братислави міста, колишнього центру Великоморавського князівства, Нітри, в Університет Костянтина-філософа, де відбулися численні дискусії з питань університетської автономії та організації університетського навчального процесу в Словаччині. Докладніше учасники делегації мали змогу ознайомитися з особливостями діяльності факультету та системою обслуговування читачів університетської бібліотеки.
Незабутніми були й лекції та ознайомчі семінари в п’ятницю, 15 квітня, в Університеті Коменіус у Братиславі на факультеті економічних і соціальних наук, що почасти переростали у жвавий діалог аудиторії із доповідачами.
Науково-освітня екскурсія-експедиція по досвід до Словаччини швидко добігла кінця, та, переконаний, що почуте і побачене значною мірою сприятиме тому, що учасники делегації більш активно пропагуватимуть в Україні принципи Болонської конвенції, перспективи та можливості, які вони заховують у собі.
Юрій Горблянський