“Революція в навчанні” – назва книги американських авторів Ґордона Драйдена та Джанетт Вос, що побачила світ у 1993 р. і стала однією з найбільш читаних у світі. Книга для тих, хто любить вчитися й допомагає в цьому іншим, приваблює читача зовнішнім виглядом. Цікаві таблиці, схеми, афоризми, якими пронизана кожна розгортка видання, підсумовують зміст написаного, а водночас ілюструють дієвість запропонованих обґрунтованих методик і сприяють запам’ятовуванню найважливішого.
Поява перекладів багатьма європейськими та східними мовами, світовий рекорд у книговиданні (10 мільйонів проданих примірників за рік; упродовж п’яти місяців у Новій Зеландії тричі довидавали цю книгу) посприяли популяризації зібраних у виданні простих і водночас глибоких ідей, які, на думку авторів, можуть вплинути на майбутнє людини, зокрема змінити її ставлення до життя, виховання, навчання, освітнього процесу загалом. А український переклад, що вже в декількох перевиданнях з’явився друком у видавництві “Літопис”, допоміг і українському читачеві познайомитися з баченням школи майбутнього.
Інноваційні концепції змін традиційного шкільництва ґрунтуються передусім на усвідомленому розумінні навчання – сприймати виклики часу, сприяти гармонійному розвитку особистості з урахуванням її відчуттів, здібностей і талантів, навчити учня мислити й пізнавати світ власним індивідуальним стилем. Ефективність засвоєних знань, на думку авторів, залежить передусім від вміння вчителя формувати високу самооцінку учня (відчуття фізичної безпеки, психологічний комфорт, усвідомлення власної ідентичності та ідентифікації), виховувати впевнену в собі особистість. Сприяють цьому індивідуальний, партнерський, компетентнісний і діяльнісний підходи до організації навчального процесу, використання інтерактивності, інноваційних технологій.
Про специфіку навчання, особливість висвітлених у книзі ідей, а також про недоліки освітньої системи в Україні студенти та викладачі Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка мали нагоду 20 березня поспілкуватися з людьми, завдяки яким в Україні з’явилося видання “Революція в навчанні”, – із перекладачем, кандидатом філологічних наук, доцентом кафедри освітньої політики Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Мирославою Товкало та видавцем книги – директором видавництва “Літопис” Михайлом Комарницьким. Акцентуючи увагу на відповідних параграфах книги, Мирослава Товкало у запропонованій презентації розповіла присутнім про навчання, що приносить дитині радість, розкрила поняття стану (довкілля), стратегії (нові підходи до освіти) і змісту навчання в контексті його організації (специфіка навчальних планів, програм, стандартів), наголосила на важливості вияву розуміння і поваги до кожного учня.
Світ, у якому житимуть наші діти, на думку Вілларда Деджета, директора Міжнародного центру керівництва та освіти США, змінюється в чотири рази швидше, ніж наші школи. Революція в навчанні – це вміння любити життя, з радістю і легкістю сприймати його несподіванки, вчитися й бути активним учасником позитивних змін у суспільстві.
Ірина КМЕТЬ,
заступник директора Педагогічного коледжу
з науково-методичної роботи