Каменяр: Інформаційно-аналітичний часопис Львівського національного університету імені Івана Франка

Самі про себе. Автобіографії українських митців 1920-х років

2016-09-16-3-presentation-07Відома київська дослідниця та літературознавець Раїса Мовчан 15 вересня 2016 року в Актовій залі ЛНУ ім. Івана Франка презентувала книгу «Самі про себе. Автобіографії українських митців 1920-х років».
Українська еліта залишила для нащадків багату спадщину, але і до нині чимало матеріалів не є опублікованими та дослідженими, – наголосив у вступному слові декан філологічного факультету Святослав Пилипчук. Звертаючись до студентів-філологів, Святослав Михайлович підкреслив, що жанр автобіографії є надзвичайно цікавою документальною літературою, адже в ньому точність факту межує з цікавою літературною манерою подання.
Презентована праця містить віднайдені в українських архівах і раритетних виданнях автобіографії 105 культурних діячів періоду Розстріляного Відродження. Цінність видання полягає в тому, що більшість текстів публікуються вперше.
Раїса Мовчан розповіла про чудову й водночас трагічну епоху, про 15-річну працю над матеріалами до книги і про майже детективні історії, що супроводжували пошук світлин і фактів із життя добре відомих і малознаних митців.
Упорядник і автор передмови, приміток і наукових коментарів подолала довгий шлях, допоки книга побачила світ, але, за словами Раїси Мовчан, і після публікації книги робота не завершилась, бо знайомі, колеги та просто небайдужі досі надсилають матеріали й автобіографії митців. Отож, уже під час презентації книги упорядник почала розмірковувати про необхідність наступного, доповненого видання.
«Ідея книги полягає в тому, щоби подати картину епохи через розповіді людей про себе, – пояснила Раїса Мовчан. – Переплетені долі людей обдарованих і натхненних, гнаних і зацькованих радянською владою – відбиток трагічної і драматичної доби».
Автобіографія кожного з митців стає елементом великого пазлу, який ілюструє історію Української держави. Завдяки зібраним під однією палітуркою автобіографіям, у яких виринають невідомі факти й деталі, автентичний колорит, читач може краще зрозуміти неоднозначну добу Розстріляного Відродження.

Анастасія Коник
Фото Олега Вівчарика