Вересень починається святом знань, просвіти і науки, коли уся країна вітає працівників освіти, школярів і студентів із початком нового навчального року. У цей час надзвичайно актуальними стають питання про роль освіти як фундаментальної основи державного устрою, політичної, соціально-економічної, наукової і культурної організації суспільства, наповнення освіти новими ідеями, вдосконалення її змісту, впровадження інноваційних підходів, більш ефективних форм і методів навчання та виховання.
Питанням вдосконалення і реформування вітчизняної вищої освіти була присвячена і Перша літня школа Української асоціації дослідників освіти (УАДО) «Освітні дослідження: комунікація, написання грантів, методологія і публікації», яка відбулася наприкінці серпня на факультеті педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка. Організаторами Школи були представники УАДО та Львівського університету, зокрема декан факультету педагогічної освіти Дмитро Герцюк, в.о. завідувача кафедри загальної та соціальної педагогіки Тетяна Равчина та доцент кафедри загальної та соціальної педагогіки Наталія Горук. Активну участь у роботі також взяли викладачі факультету педагогічної освіти Вікторія Лобода, Юлія Заячук, Юлія Деркач, Олексій Караманов, Наталія Яремчук та інші.
За фінансової підтримки Посольства США в Україні Літня школа стала частиною річного проекту Української асоціації дослідників освіти «Підтримка реформування вищої освіти в Україні», спрямованого на підвищення рівня професіоналізму в навчальній і науковій діяльності університетів, залучення викладачів до обміну академічним досвідом, популяризації емпіричних досліджень у галузі освіти тощо.
38 учасників із різних регіонів України, 8 з яких представляли переміщені університети, взяли участь у Школі. Прозора процедура відбору дала змогу запросити до участі найбільш конкурентоспроможних і мотивованих дослідників у галузі освіти, яким було запропоновано тринадцять тренінгів відомих тренерів з України та з-за кордону, зокрема Утрехтського університету (Нідерланди), Норвезького університету наук та технологій (Норвегія), Кембриджського та Единбурзького університетів (Велика Британія), вітчизняних університетів Львова, Дрогобича, Умані, Харкова, Херсону, Луцька, Ніжина.
У роботі школи гармонійно поєднувалася теорія і практика організації навчання, спрямованого на формування дослідницької культури науковців та викладачів (Тео Вубельз та Маріт Хонерод Ховейд), умінь організовувати науково-педагогічні дослідження та дослідження освітніх практик (Олена Фім’яр, Юлія Сорока, Тетяна Гора), вміння застосувати інноваційні методи дослідницької діяльності у галузі вищої освіти (Марія Вітрух, Наталія Горук), ефективно презентувати себе як науковця (Олена Ковальчук) та створювати якісні презентації та постери на міжнародних конференціях (Ірина Кушнір), організовувати роботу над науковими текстами (Оксана Заболотна), готувати публікації до рецензованих наукових видань (Оксана Кісь), а також формувалися навички командної співпраці у вирішенні актуальних педагогічних проблем (представники Vertical Move Labs Ірина Конченко і Наталія Астахова) та ін.
Урочисте відкриття Школи відбулося в Дзеркальній залі Львівського національного університету імені Івана Франка. Вітальний лист учасникам школи від заступника Міністра освіти і науки України Інни Совсун зачитала модератор заходу, віце-президент асоціації, професор Оксана Заболотна, у якому відзначено, що «Школа піднімає дві критично важливі тематики – по-перше, актуальність досліджень освітньої галузі, які залишаються на маргінесах дослідницького порядку денного, по-друге, необхідність долучення до загальнонаукового дискурсу в цій царині».
Вітання від Європейської асоціації дослідників освіти висловили президент Асоціації Тео Вубельз та генеральний секретар Маріт Хонерод Ховейд, а від Української асоціації дослідників освіти – президент професор Світлана Щудло.
Від імені адміністрації університету Літню школу відкрив проректор з наукової роботи Львівського національного університеті імені Івана Франка, член-кореспондент НАН України, доктор хімічних наук, професор Роман Євгенович Гладишевський, який після виступу поділився з учасниками Школи та читачами своїми думками щодо сьогодення і майбуття української освіти.
Проф. Оксана Заболотна, віце-президент УАДО: Як представник природничих наук Ви усвідомлюєте необхідність того, що теоретичні напрацювання повинні мати прикладну цінність. Що, на Вашу думку, слід зробити для того, щоб освітні дослідження, справді набули практичного значення?
Проф. Роман Гладишевський: Я вважаю, що всі науки є надзвичайно важливими. З одного боку, природничі науки роблять прогрес в суспільстві. Ми надаємо їм багато уваги, говоримо про інноваційні напрями застосування результатів відкриттів у цих науках. З іншого боку – дослідження і результати інновацій в гуманітарних науках, без сумніву, такі ж важливі. На мою думку, саме гуманітарні науки дають нам змогу заглянути в майбутнє, змоделювати, яким буде суспільство завтрашнього дня, і допомагають певною мірою скорегувати і напрями досліджень у природничій сфері. Особлива роль, безумовно, тут належить дослідженням у галузі освіти. В Університеті ми готуємо інтелектуальну еліту, а це не означає лише одержання наукових результатів і відкриттів. Нашим важливим завданням є виховання особистості, професіонала і патріота своєї країни. І саме дослідження в галузі освіти відіграють винятково важливу роль.
Проф. Оксана Заболотна: Від імені Української асоціації дослідників освіти щиро дякуємо за те, що Львівський національний університет імені Івана Франка погодився стати місцем проведення Першої літньої школи для дослідників освіти. Це певною мірою збіглося зі становленням в Університеті факультету педагогічної освіти. Які перспективи Ви пов’язуєте з сучасною підготовкою вчителя?
Проф. Роман Гладишевський: Ми дуже раді, що цей у часі тривалий процес завершився успішно і в Університеті функціонує факультет педагогічної освіти. Організовуючи педагогічну освіту вчителів школи і викладачів вищих навчальних закладів, ми прагнемо того, щоб збільшити повагу до цієї професії. Нам слід змінити стереотип «непрестижності» педагогічного фаху так, щоб українське суспільство усвідомило, якою вдячною є ця професія. Думаю, кроки нашого Університету, пов’язані зі створенням факультету педагогічної освіти, працюють на імідж учителя і викладача.
Проф. Оксана Заболотна: Дякуємо і зичимо успіхів у зміні стереотипів!
Проф. Роман Гладишевський: Мені здається, що це стосується і ставлення до викладача Університету. Можливо, ця проблема дещо охоплює і фінансовий бік, але вірю, що все – в наших руках. Ми разом з Асоціацією дослідників освіти будемо працювати в цьому напрямі.
Проф. Оксана Заболотна: Дякую! Назвіть, будь ласка, три речі, які справді можуть змінити вищу освіту, перетворивши її на осередок інтелекту й інноваційних досліджень.
Проф. Роман Гладишевський: Перше, без сумніву, – це довіра до вчителя в школі і до викладача у вищому навчальному закладі. Вчителю, як і викладачеві, слід довіряти. Чомусь коли йдеться про освіту, часто згадують корупцію. Мені ж здається, що за замовчуванням повинно бути навпаки. Саме школа і університет мають бути осередками доброчесності й академічної культури; з цих закладів усе повинно починатися. Доброчесність іде разом із довірою.
Наступна важлива річ – це професіоналізм. Так, ми повинні реформувати освіту, тут сумніву немає, але ми не повинні також копіювати західні стереотипи і західні шляхи. У нас є свої надзвичайно добрі традиції і в освіті, й у вихованні. Варто знайти компроміс і, на мою думку, зараз у вищій школі працюють дуже добрі фахівці. Саме ось такі літні школи, як та, що сьогодні розпочалася у нашому університеті, покажуть шляхи подальшого розвитку. Вони можуть показати, як ми повинні реформувати освіту – не сліпо копіювати те, що роблять на Заході. Ми повинні врахувати наші традиції, наш досвід. І якщо подивитися на історію, то наші фахівці себе дуже добре представляють і в Україні, і за кордоном. Наша освіта сьогодні є на належному рівні. Але ми повинні дивитися ще й у завтрашній день. Ми повинні її розвивати так, щоб фахівці, яких ми готуємо, були конкурентоздатними як в Україні, так і за кордоном.
Проф. Оксана Заболотна: Дякую за оптимістичне бачення майбутнього української освіти!
Інтерв’ю підготували:
Оксана Заболотна,
Наталія Горук