Соціолінгвістика, попри відносно молодий вік, є пріоритетним напрямом науково-пошукової діяльності мовознавців України. Наукове зацікавлення питаннями соціолінгвістики посилюється й у зв’язку з активним входженням ідеї нової мовознавчої парадигми в навчальні плани філологічних факультетів ВНЗ України. Активну участь у пропагуванні розвитку потрібних для суспільства соціолінгвістичних студій у 2010 році взяв Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов, ставши базовим вищим навчальним закладом для проведення ІІ туру Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт із соціолінгвістики.
Перейнявши естафету свідомого культивування рідної мови, об’єктивних наукових досліджень неодновимірного зв’язку між мовою і суспільством від Львівського національного університету імені Івана Франка, де вперше відбувалися зустрічі молодих дослідників і видатних науковців у межах конкурсу робіт із соціолінгвістики, викладачі Горлівського державного педагогічного інституту іноземних мов 10 – 11 березня 2010 року організували і провели наукову конференцію учасників II туру Всеукраїнського конкурсу студентських досліджень із соціолінгвістики (I тур відбувався в університетах учасників).
Про динамічний пульс соціолінгвістичної науки свідчить широка географія учасників (15 університетів України), а також посилена увага молодих науковців до таких тем: мовна ситуація в регіонах України, проблеми формування мовної політики, питання міжособистісної взаємодії, соціальні аспекти політичного дискурсу, політична реклама, взаємодія мови та гендерного чинника, мовлення соціогруп.
На важливості запропонованих для обговорення тем наголосили і члени журі конкурсу, до складу якого ввійшли: ректор В. Докашенко, професор В. Теркулов, доцент Л. Пац, доцент Р. Куцова, доцент Т. Радіонова, доцент В. Ригованова (Горлівський державний педагогічний інститут), професор Г. Мацюк (Львівський національний університет імені Івана Франка), професор Л. Ставицька (Інститут української мови НАН України), доцент А. Пономаренко (Інститут українознавства МОН України).
На підставі аналізу конкурсних робіт та їх захисту на науковій конференції конкурсна комісія визначила переможців. Дипломом I ступеня нагородили Лілію Мальцеву, студентку Львівського національного університету імені Івана Франка (тема доповіді – “Соціолінгвістична експертиза термінів “мова національних меншин”, “міноритарна мова”) та Юлію Низькодуб, студентку Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (тема доповіді – “Дослідження думок російськомовних студентів України про лихослів’я: соціолінгвістичний та лінгводидактичний аспекти”). Дипломами II ступеня відзначили: Єлісея Мороза (Донецький національний університет), Аліну Мащенко (Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов), Любов Кондратенко (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова), Іванну Заєць (Волинський національний університет імені Лесі Українки). Дипломи III ступеня отримали: Іван Ващук (Сумський державний університет), Юлія Гарюнова (Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна), Олена Соловцова (Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов), Ліна Рак (Волинський інститут економіки та менеджменту у формі ЗАТ).
Усі переможці, окрім дипломів, отримали пам’ятні призи. За новаторський підхід до виконання соціолінгвістичних досліджень журі конкурсу нагородило грамотами та призами, які передав Інститут українознавства МОН України, чотирьох учасників: Ольгу Пшик (Львівський національний університет імені Івана Франка), Ірину Менів (Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника), Ірину Бойко (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова), Юлію Нерубащенко (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова).
Активні обговорення соціолінгвістичної проблематики не обмежилися конкурсом, а тривали й у студентській аудиторії під час лекції професора кафедри загального мовознавства Львівського національного університету імені Івана Франка Галини Мацюк. Завдяки належній роботі Г. Мацюк, студенти факультету слов’янських та германських мов Горлівського державного педагогічного інституту іноземних мов дізналися про становлення соціолінгвістичного напряму в україністиці та закордонному мовознавстві, про особливості мовної ситуації та мовної політики України, основні поняття категорійного апарату соціолінгвістики.
Така практика наукової співпраці ВНЗ України, на нашу думку, є дієвою інтеграцією наукової думки до створення єдиного й цілісного українського суспільства.
Вікторія Ригованова,
кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри практики іноземних мов Горлівського державного педагогічного інституту іноземних мов