Каменяр: Інформаційно-аналітичний часопис Львівського національного університету імені Івана Франка

Іван Вакарчук: “Маємо забезпечити рівний доступ до якісної освіти людям із особливими потребами”

23 червня у Дзеркальній залі Університету відбулася робоча нарада щодо впровадження інклюзивної освіти в Університеті.
Молоді люди з особливими потребами, відповідно до чинного законодавства, також в Україні мають право здобувати вищу освіту. Часто, намагаючись скористатися цим правом, вони таки здобувають її в наших вищих навчальних закладах. Адаптація таких людей у навчальні процеси вищої школи непроста, інколи навіть психологічно болісна.
Саме на усунення цієї проблеми була спрямована робоча нарада щодо впровадження інклюзивної освіти в Університеті.
Ураховуючи світові тенденції розвитку освіти, у нашому Університеті дедалі більшого поширення набуває спільна форма навчання та виховання студентів з особливостями розвитку та їх здоровими однолітками. Спільне здобування освіти – основа інтеграції та соціальної адаптації студентів з обмеженими можливостями. Зважаючи на це, у своєму слові Ректор Університету Іван Вакарчук наголосив: “Маємо забезпечити рівний доступ до якісної освіти людям із особливими потребами. Не може бути “ми” і “вони”, бо кожна людина народжується з різними можливостями, а наше завдання – створити їм рівні умови, безбар’єрне середовище та забезпечити необхідне ставлення до них і з боку викладачів, і з боку колег”.
Проректор з науково-педа­го­гічної роботи Марія Зубрицька повідомила, що міністр освіти і науки України Іван Вакарчук ще у вересні 2009 року (за три місяці до ратифікації Верховною Радою України Конвенції інклюзивної освіти) підписав наказ “Про затвердження плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання…”. На виконання цього наказу в Університеті створено робочу групу, до складу якої увійшли працівники Педагогічного коледжу, кафедри психології та кафедри загальної і соціальної педагогіки.
Під час навчального року, за словами завідувача кафедри загальної та соціальної педагогіки Дмитра Герцюка, здійснено практичні кроки з реалізації філософії інклюзивної освіти, зокрема, цю тему вивчають у курсі лекцій із педагогіки психології, двоє дисертантів провадять наукові дослідження з цієї проблематики, кафедра – учасник українсько-канадського проекту про інклюзивну освіту. “Пропоную створити Ресурсний центр інклюзивної освіти за участю двох кафедр (кафедри психології і кафедри загальної та соціальної педагогіки. – Авт.) і Студентського уряду”, – підсумував Дмитро Герцюк.
Завідувач кафедри психології Софія Грабовська зазначила, що її кафедра має досвід роботи з людьми з особливими потребами. Уже впродовж кількох років у лекційному курсі вивчають це питання, підготовлено спецкурс, який запропоновано для вибору студентам різних факультетів Університету, також проведено три конференції на цю тему, курси підвищення кваліфікації вчителів спецшкіл Львівщини та Автономної Республіки Крим. На кафедрі захищено дисертацію з питань освіти дітей з аутизмом, і ця проблема входить у тематику курсових та магістерських робіт. “У спецінтернаті № 6 Львова маємо експериментальний майданчик для впровадження розроблених методик у практику”, – зазначила Софія Леонідівна.
Доцент кафедри психології Катерина Островська наголосила, що необхідно створити Ресурсний центр інклюзивної освіти, завданням якого була б підготовка та супровід осіб із особливими потребами.
Про участь викладачів Педагогічного коледжу в українсько-канадському проекті розповіла директор коледжу доцент Дана Бородій. У проекті передбачено головне завдання коледжу – підготовка кадрів для роботи з дітьми з особливими потребами. У Педколеджі підготовлено чотири спецкурси, постійно діє семінар, працює майстер-клас і навчальна лабораторія. “Практика наших студентів у спецінтернатах – переломний етап у психіці самих студентів, адже в них з’являється відчуття необхідності допомагати таким дітям”, – наголосила Дана Іванівна.
Проректор Марія Зубрицька, зважаючи на річний досвід роботи у сфері інклюзивної освіти, звернулася до Ректора з проханням підтримати створення Ресурсного центру і сертифікаційних програм для учасників постійного семінару. Іван Олександрович підтримав пропозиції і висловив сподівання, що вже з першого вересня 2010 року Ресурсний центр працюватиме.

Центр громадських зв’язків
Фото Олександра Лавриновича

 

Категорія: №6, червень 2010 р.